La Vacanza: reizen met het web

Nieuw: La Vacanza maakt persoonlijk online contact met klanten met behulp van IBM Lotus Sametime Instant Messaging lees verder....
of bekijk het artikel op de IBM site.

Internet is allang veel meer dan alleen een informatiebron. Steeds vaker worden transacties volledig afgewikkeld via het web en inmiddels is internet uitgegroeid tot de vestigingsplaats van veel bedrijven. Ook reisspecialist La Vacanza heeft alleen een online-vestiging. Metaware verzorgt de techniek achter dit internetbedrijf uit Hoogeveen en zorgt via Search Engine Optimizing SEO voor een goede vindbaarheid op het uitdijende web.

Het is alweer acht jaar geleden dat Jeanette Kampman de stoute schoenen aantrok en zelf een reisbureau oprichtte. Gepokt en gemazeld in de reiswereld wist Kampman precies wat ze anders wilde doen dan de grote bureaus. “Kwaliteit, service en originaliteit vormen de basis van dit bedrijf. Daarin willen wij ons onderscheiden.” La Vacanza richt zich specifiek op ItaliŽ, Kampmans grote passie. “In eerste instantie lag het zwaartepunt op SiciliŽ, maar tegenwoordig bieden wij vakanties aan in heel ItaliŽ, van de meren in het Noorden tot aan de punt van de laars.”

La Vacanza is alleen via internet te bereiken. “Natuurlijk is er in Hoogeveen een kantoor, maar dat is geen bezoekadres. Onze catalogus, het boekproces, de afhandeling van vragen, alles gebeurt digitaal via het web”, aldus Kampman. Nu is aanwezigheid op internet vrij gemakkelijk te realiseren, het gaat er echter om dat mensen je site weten te vinden. “Er is zoveel aanbod, als meer gespecialiseerde reisorganisatie moet je daartussen opvallen. Zeker als internet je enige verkoopkanaal is.”

De klanten komen via mond-tot-mondreclame en ook door advertenties in oude media, maar het belangrijkst is toch om als organisatie boven te komen drijven in zoekopdrachten van mensen. Metaware’s internetspecialist Richard Ludwig verzorgde de Search Engine Optimizing SEO voor La Vacanza, zodat de reisaanbieder optimaal naar voren komt in de zoekresultaten via bijvoorbeeld Google. Continu worden trefwoorden bijgehouden om zo in zoveel mogelijk zoekopdrachten mee te komen. Exacte cijfers van de resultaten heeft Kampman niet, maar over de toestroom van nieuwe klanten heeft ze geen enkele reden tot klagen: “Dit is jaren geleden begonnen als een uit de hand gelopen hobby en nu hebben we enkele duizenden boekingen per jaar. De zaken gaan heel goed.” Inmiddels komen de klanten uit heel Nederland en BelgiŽ. “Natuurlijk zijn er mensen die nog huiverig tegenover internet staan en liever een reisbureau binnenlopen, maar de trend om via het web te boeken is steeds stijgende.”

Een logisch gevolg van het hebben van een online-winkel is dat je dag en nacht open bent. Mensen verwachten een directe respons op vragen en een boeking willen ze zo snel mogelijk bevestigd zien. “Wij handelen alles binnen 24 uur af, het liefst dezelfde dag nog. Ook als we zelf in ItaliŽ zitten draait de winkel gewoon door.” Praktisch overal en altijd weet Jeanette Kampman wat er speelt, als ze maar toegang heeft tot e-mail en internet. En zeer regelmatig gebeurt dat vanuit ItaliŽ. “Alle vakantiehuizen, appartementen en agriturismo’s worden door ons persoonlijk bezocht. We praten met de eigenaren, bezoeken de omgeving. Als we er een goed gevoel bij hebben, nemen we de bestemming op in onze portefeuille, anders niet.”

Het onderhouden van de op Lotus Notes gebaseerde website kan eveneens op elk moment vanaf elke locatie. “Aanbodswijzigingen of het plaatsen van nieuwe foto’s. De structuur van de website is dusdanig dat aanpassingen zeer snel en eenvoudig zijn door te voeren. Daar hoef je geen techneut voor te zijn.” Het geeft Kampman de mogelijkheid om veel in ItaliŽ te vertoeven. “Niet alleen klanten weten ons steeds beter te vinden, ook het aanbod groeit hard. Dat betekent dat we vaak nieuwe locaties moeten bezoeken en naar beurzen gaan om ons licht op te steken. Natuurlijk zijn SiciliŽ en Toscane grote publiekstrekkers, maar Il Cilento in het zuiden bij Napels is ook zo mooi. Het land heeft echt zoveel te bieden.” Zelfs voor een doorgewinterde kenner als Kampman valt er nog steeds iets te ontdekken. Haar eigen vakantie brengt ze dit jaar natuurlijk ook in ItaliŽ door. “Maar dat is dan ook echt vakantie. Alhoewel, ik ga toch nog een nieuwe vakantiebestemming bekijken. Eentje maar.”

Websites: www.lavacanza.nl, www.villaferia.nl
Share |