Innovatie van het innovatieproces

Elk gezond, concurrerend bedrijf is continu bezig met verbeteren - of sterker nog - met innoveren om marktaandeel te veroveren of te behouden. Nieuwe producten zijn het middel om dit te bereiken. Het managen van het innovatieproces is daarbij essentieel.

Met het groeien van de organisatie wordt dat proces er meestal niet eenvoudiger op, dit komt bijvoorbeeld door:
- de geografische spreiding die toeneemt;
- fusies met ondernemingen die andere documenten en werkwijzes hanteren;
- toenemende samenwerking met externe partners of
- strengere regelgeving.

Het innovatieproces staat meestal ook nog onder grote tijdsdruk. De eerste stap naar een korte time-to-market is een betrouwbare uitvoering van het proces. Dit betekent discipline in uitvoering, het creëren van “sense of urgency” aan de voorkant van het project en het gebruiken van alle mogelijkheden om onzekerheden zo snel mogelijk uit het project te halen. Dit kan bijvoorbeeld door functionele modules, die meerdere generaties meegaan, apart te (laten) ontwikkelen. Ook parallel werken levert besparingen op in doorlooptijd, al kan dit leiden tot grotere project-risico’s.

De basis van elk innovatieproces is het verzamelen en toepassen van kennis. Gestructureerde en niet-gestructureerde communicatieprocessen spelen daarbij een erg belangrijke rol. Bij die processen wordt veel informatie in documenten vastgelegd.

Samen met VerbeterDeZaak.nl is een simpel en effectief concept ontwikkeld om het innovatieproces in organisaties te innoveren. Metaware ontwikkelt de productiviteitstools die hiervoor nodig zijn.
Neem contact met ons op voor meer uitleg en informatie. We hebben voorbeelden beschikbaar op basis van het Sharepoint platform EN het Lotus platform.

Share |