|
|
Norm kwaliteitsmanagement systeem |
|
PDCA cirkel |
Paragraaf |
Draft ISO 9001:2025 - vrij vertaald |
Actie
|
Plan |
4.1 |
Inzicht in de organisatie en haar context |
Klimaatverandering expliciet meenemen in contextanalyse en stakeholderverwachtingen.
Actualiseer contextanalyse en stakeholdermatrix; voeg klimaatimpact toe.
|
4.2 |
Inzicht in de behoeften en verwachtingen van belanghebbenden |
4.3 |
Het toepassingsgebied van het kwaliteitsmanagement systeem vaststellen |
4.4 |
Kwaliteitsmanagementsysteem |
|
|
|
5.1 |
Leiderschap en betrokkenheid |
Versterkte focus op kwaliteitscultuur, ethisch gedrag en strategische aansluiting.
Ontwikkel en communiceer gedrags- en cultuurbeleid; betrek directie actief.
|
5.2 |
Kwaliteitsbeleid |
5.3 |
Rollen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden |
|
|
|
6.1 |
Acties om risico's en kansen op te pakken |
Duidelijk onderscheid tussen risico’s en kansen; uitgebreid wijzigingsbeheer.
Herzie risicoregisters en wijzigingsprocedures; voeg kansengebaseerde doelen toe.
|
6.2 |
Kwaliteitsdoelstellingen en de planning om ze te bereiken |
6.3 |
Planning van wijzigingen |
|
|
|
7.1 |
Middelen |
Werkomgeving uitgebreid met sociale, psychologische en fysieke factoren.
Breid RI&E en HR-beleid uit; monitor welzijn en inclusie.
|
7.2 |
Competentie |
7.3 |
Bewustzijn |
7.4 |
Communicatie |
7.5 |
Gedocumenteerde informatie |
Do |
8.1 |
Operationele planning en beheersing |
Klantcommunicatie uitgebreid met contingency actions; meer nadruk op duurzaamheid en recycling.
Actualiseer procesinstructies en klantcommunicatie- protocollen.
|
8.2 |
Eisen voor producten en diensten |
8.3. |
Ontwerp- en ontwikkeling van producten en diensten |
8.4 |
Beheersing van extern geleverde processen, producten en diensten |
8.5 |
Productie en het leveren van dienstverlening |
8.6 |
Vrijgave van producten en diensten |
8.7 |
Beheersing van afwijkende outputs |
|
|
|
|
Check |
9.1 |
Monitoren, meten, analyseren en evalueren |
Uitbreiding van klanttevredenheid (sociale media, trends) en management review.
Gebruik nieuwe datakanalen voor feedback; versterk trendanalyse.
|
9.2 |
Interne audits |
|
9.3 |
Management review |
|
|
|
|
|
Act |
10.1 |
Continue verbetering |
Focus op doorbraakinnovatie, digitalisering, flexibele correctieve maatregelen.
Herzie verbeterbeleid; voeg innovatieprojecten toe aan verbetercyclus.
|
|
10.2 |
Afwijkingen en corrigerende maatregelen |
|
|
|
|
PDCA cirkel |
Paragraaf |
Draft ISO 9001:2025 |
|