Checklist kwaliteitssysteem

 

Checklist kwaliteitssysteem

Checklist kwaliteitssysteem, daar denk je snel aan als je het kwaliteitssysteem wilt verbeteren en je zoekt een goede oplossing. Hoe zijn de voordelen en de nadelen te vergelijken. Hetzelfde geldt voor een kennismanagementsysteem, veiligheidssysteem of een geïntegreerd QESH-systeem. Je wilt de juiste tooling: een digitaal kwaliteitssysteem met de juiste functies, waar de medewerkers prettig mee werken en die snel op een sociale manier zijn aan te passen. De medewerkers in een organisatie bepalen immers het succes van een systeem. 
Maar er zijn al zoveel oplossingen om te vergelijken. Daarom alles eerst even op rij, zodat een verbetertraject beter is in te zetten. 

 

Kwaliteitssysteem 'fit for purpose'

Op hoofdlijnen zijn er 5 methoden voor een (digitaal) kwaliteit systeem:

  • Alles in Word, Excel of Visio 
    Eenvoudig en alles bij elkaar. De grote 'maar' is dat het zeer onderhoudsintensief is en dat documenten moeilijk te vinden zijn. Het risico bestaat dat de structuur door de verschillende inzichten van de verschillende medewerkers in de loop van de tijd onoverzichtelijk wordt (verplaatsen, kopiëren, aanpassen). Zeker een aandachtspunt als de organisatie groter is of snel aan het groeien is. Versiebeheer, distributie en eventuele leesbevestiging laten we dan nog buiten beschouwing.

     
  • Pdf's in de cloud
    Een cloud oplossing is mogelijk met OneDrive, Google Drive of Dropbox. Overal toegankelijk en de mappenstructuur kan worden ingericht volgens de norm of de aanwezige processen. Dit geeft overzicht, maar is geen geavanceerde navigatiestrategie. Met de pdf heeft de lezer een 'bevroren' versie. Wel moet de auteur bij elkaar nieuwe versie een pdf maken. Autorisatie is wel een aandachtspunt. Verder blijven het losse bestanden, zonder directe samenhang en lastig doorzoekbaar.
     
  • Sharepoint, Teams
    De Microsoft-oplossing, die meteen 'gratis' beschikbaar is. De IT-afdeling heeft het al klaargezet. Sharepoint en Teams kunnen heel veel een beetje. Maar zo gauw je iets meer wilt (duidelijke autorisatie, kwaliteitsgerichte samenhang, risicoproces, praktische overzichten), dan komen de consultants langs ... En voor een (paar) uur consultant, heb je toch gauw al een maand / maanden een 'dedicated' kwaliteitssysteem.
     
  • Wiki-omgeving, intranet
    Groot voordeel van de wiki-omgevingen is dat er makkelijk in te verwijzen is. Alles kan stelselmatig worden uitgebreid en veel mensen kunnen er aan werken. Aandachtspunten zijn de formele goedkeuring van documenten en de implementatie van specifieke processen als risicomanagement.
     
  • 'Dedicated' kwaliteitssysteem
    Met een 'dedicated' kwaliteitssysteem als het Metaware managementsysteem haal je meteen kennis over kwaliteitsmanagement in huis. Versiebeheer, navigatie, registratie, procesinformatie, compliance is meteen geregeld. Het risicomanagement proces is direct te integreren. Voorbeelddocumenten en -registraties kunnen in het begin van het project worden beschikbaar gesteld en in de loop van het project aan de eigen situatie worden aangepast. Het 'dedicated' managementsysteem is het platform dat een snelle en effectieve projectuitvoering mogelijk maakt.

Het is een kosten/baten-afweging, maar een 'dedicated' kwaliteitssysteem als het Metaware managementsysteem kan snel uit.  (Zet voor de aardigheid als proef dit Management-systeem eens in 60 seconden online ....)

 

Business partners

Metaware werkt graag samen met kundige adviseurs. Wij leveren de tools en onze business partners hebben de inhoudelijke kennis, elk kundig op hun eigen gebied. Of het nu ISO 9001, ISO 14001, ISO 27001, NEN 7510, VCA, PREZO, HKZ, CO2 prestatieladder of een ander schema is.....

 

Alles aanwezig en meer ..

Aan de IT-kant gaan de ontwikkelingen veel sneller dan in certificatieland: mobiel werken, sociale kwaliteitssystemen, meteen uit de cloud. Toch heel iets anders dan de verzameling procesbeschrijvingen, procedures, instructies en formulieren. Geprint en gebundeld in het handboek in de kast bij elke afdelingsmanager….Een digitaal (kwaliteits)management systeem kan zoveel meer, los van de verschillende 'ISO normen'.

Een overzicht van 'standaard' functionaliteiten van een 'dedicated' managementsysteem:

Navigatie / zoeken
  • Index van alle documenten
  • Overzicht per functie, proces, norm-item, ..
  • Mijn documenten, waar ik iets mee te maken heb
  • Laatst door mij geraadpleegd
  • Trending documenten binnen de organisatie
  • Recent gezocht binnen de organisatie
  • ‘Full text search’
  • Horizontaal en verticaal doorlinken
Workflow sturing
Risico gebaseerd
  • Overzicht bedreiging, risico's met classificatie
  • Beheersmaatregelen voor risicomitigatie
  • Effectiviteitsbeoordeling van operationele maatregelen
Integratie
'zeggen' en 'doen'
  • Samenbrengen 'zeg wat je doet' en 'doe wat je zegt'
  • Documentatie en registratie in één
  • Eén platform als toegang, maar gekoppeld met andere omgevingen
  • Toegang vanaf verschillende devices: desktop, tablet, mobiel
Uitbreidbaar
  • Zelf te definiëren formulieren
  • Meerdere toepassingen binnen hetzelfde platform
  • Voor elk werkgebied, activiteit en eigen werkomgeving
Monitoring
  • Raadplegingen per document, per type, per periode
  • Niet gevonden, maar waar wel op gezocht is
  • Nooit gebruikte documenten
  • Rapportages, zelf te definiëren
  • Thematische dashboards: corporatie, afdeling, 'mijn', ..
Ketenintegratie / mobiel
  • Voor klanten, die moeten 'meekijken'
  • Voor onderaannemers die instructies (verplicht) moeten lezen
  • Corporate documenten gezamenlijk gebruiken
  • Op de projectlocatie, op je telefoon
  • Aan het bed van de client, op je tablet

 

Managementsysteem - de volwassenheidsstadia

Check eerst wat je wil met je managementsysteem. Eerst alleen de documentatie, voor alleen één ISO-schema? Of toch meer omvattend, het beschreven managementsysteem én de registraties voor een totaalplaatje. Het hangt af van het gewenst volwassenheidsniveau.

Op hoofdlijnen zijn de stadia van een managementsysteem in een aantal stappen te beschrijven:

  1. Ad hoc
    Het begrip van kwaliteitsmanagement is beperkt. De kwaliteitsbeheersing van processen is gefragmenteerd en problemen worden op brede schaal genegeerd. Op kwaliteitsgebied is veel onwetendheid en er heerst een geloof dat alles goed is. Formeel zijn er geen verantwoordelijkheden en verantwoording wordt niet afgelegd. Documentatie van processen en werkwijzen is beperkt en vaak verouderd. Communicatie per mail en toegang tot kwaliteitsdata en -documentatie is moeizaam.
    Tooling: Dit stadium zijn we al gepasseerd.
     
  2. Reactief
    Naast de kwaliteitsmanager zijn slechts een beperkt aantal mensen betrokken bij kwaliteitsmanagement. Kwaliteitsgegevens worden beperkt verzameld, meestal in afzonderlijke spreadsheets. Gebruikers wachten tot problemen zich voordoen en reageren dan pas. Belangrijke kwaliteitsproblemen worden vastgelegd, maar nog onvoldoende geanalyseerd om herhaling te voorkomen. Van integratie is nog geen sprake.
    Tooling: Een simpel kwaliteitssysteem voor een beperkt aantal mensen
     
  3. Gemanaged
    Kwaliteitsmanagement is binnen de gehele organisatie van belang, niet alleen voor de kwaliteitsmanager. Audits en controles worden regelmatig uitgevoerd. KPI's zijn ingevoerd en daar wordt op gestuurd. Eigenaarschap en verantwoordelijkheden zijn vastgesteld. 
    Tooling: Versiebeheer actief, revisie uitgerold, navigatiestructuren, auditsystematiek, registratie, checklist ISO9001
     
  4. Proactief
    Kwaliteitsdata zijn organisatie-breed beschikbaar en toegankelijk. Werkwijzen zijn actueel en op een praktische manier vastgelegd en ook weer organisatie-breed toegankelijk. Problemen zijn herkend en worden geanalyseerd. Acties worden vastgesteld en uitgevoerd om herhaling te voorkomen. 
    Tooling: Monitoring gebruik managementsysteem, rapportages; incident – > problem, 5W’s / 8D, risico-proces, diverse workflows voor checklisten, beoordelingen, goedkeuringen
     
  5. Geintegreerd en geoptimaliseerd.
    Kwaliteitsmanagement is een speerpunt en een waarde binnen de organisatie. Een volledige procesintegratie ondersteund proactieve, risico-gebaseerde kwaliteitsbeslissingen. Kwaliteitsdata worden onderling gecorreleerd, zonodig met kunstmatige intelligentie. Samenwerking is de sleutel tot succes om positieve bedrijfs- en klantresultaten te bewerken. 
    Tooling: Geintegreerde omgeving, kennisbank, risico-analyse op relevante plaatsen/activiteiten, risico-caroussel, kwaliteitskalender, FOBO - analyses, dashboards concept kwaliteitssysteem

Managementsysteem in uitvoering

De Metaware managementsystemen (met 'Lego bouwstenen' als Proware, Improware en Infoware) functioneren op één platform, als bouwstenen met een onderlinge samenhang. Het (verplichte) beschreven managementsysteem naast alle registraties en andere prestatiemetingen. De systemen kunnen meermalen worden ingezet voor verschillende aandachtsgebieden.

Weten wat onze managementsystemen kunnen?
Zet voor de aardigheid als proef in 60 seconden ons platform klaar, softwaretool voor managementsystemen: documentatie, risico-analyse, klachten, probleemmeldingen, audits, leveranciersmanagement, ... En zoek de verschillen met je huidige werkwijze ...
 

[klik op afbeelding om naar de demo-omgeving te gaan]

concept Metaware managementsysteem


 

Weten wat hoe je eigen managementsysteem presteert?
Stel een dashboard samen met alle relevante meet- en registratiegegevens. Dat is dan weer het begint van een nieuwe verbeteractiviteit.
Een eigen dashboard kan natuurlijk ook.
 

dashboard Metaware managementsysteem

 

Klik voor een impressie van het Metaware platform op onderstaande video.

 

Demo systemen:

Log automatisch in bij één van de demo systemen en ervaar hoe het werkt: