kwaliteitsmanager kwaliteitssysteem

 

Kwaliteitsmanager: hoe volwassen is je kwaliteitssysteem?

Je kwaliteitssysteem is er al sinds de 90-er jaren. Eerst als papieren handboeken bij alle afdelingsmanagers, later als digitale pdf-documenten op de centrale schijf. Als kwaliteitsmanager moet je de organisatie steeds enthousiasmeren om alle kwaliteitsdocumentatie actueel te houden. Veel ligt op jouw bord (of wordt op jouw bord gelegd ..) en de organisatie begint pas te 'rennen' één week voor de externe audit.
Bekend beeld? Bekijk dan eens wat de vervolgstappen zijn in het volwassen maken van je kwaliteitssysteem of beter gesteld managementsysteem.

 

Kwaliteitssysteem - de volwassenheidsstadia

Op hoofdlijnen zijn de volgende volwassenheidsstadia in een kwaliteitssysteem te onderscheiden:

  1. Ad hoc
    Het begrip van kwaliteitsmanagement is beperkt. De kwaliteitsbeheersing van processen is gefragmenteerd en problemen worden op brede schaal genegeerd. Op kwaliteitsgebied is veel onwetendheid en er heerst een geloof dat alles goed is. Formeel zijn er geen verantwoordelijkheden en verantwoording wordt niet afgelegd. Documentatie van processen en werkwijzen is beperkt en vaak verouderd. Communicatie per mail en toegang tot kwaliteitsdata en -documentatie is moeizaam.
    Tooling: Dit stadium zijn we al gepasseerd.
     
  2. Reactief
    Naast de kwaliteitsmanager zijn slechts een beperkt aantal mensen betrokken bij kwaliteitsmanagement. Kwaliteitsgegevens worden beperkt verzameld, meestal in afzonderlijke spreadsheets. Gebruikers wachten tot problemen zich voordoen en reageren dan pas. Belangrijke kwaliteitsproblemen worden vastgelegd, maar nog onvoldoende geanalyseerd om herhaling te voorkomen. Van integratie is nog geen sprake.
    Tooling: Een simpel kwaliteitssysteem voor een beperkt aantal mensen
     
  3. Gemanaged
    Kwaliteitsmanagement is binnen de gehele organisatie van belang, niet alleen voor de kwaliteitsmanager. Audits en controles worden regelmatig uitgevoerd. KPI's zijn ingevoerd en daar wordt op gestuurd. Eigenaarschap en verantwoordelijkheden zijn vastgesteld. 
    Tooling: Versiebeheer actief, revisie uitgerold, navigatiestructuren, auditsystematiek, registratie, checklist ISO9001
     
  4. Proactief
    Kwaliteitsdata zijn organisatie-breed beschikbaar en toegankelijk. Werkwijzen zijn actueel en op een praktische manier vastgelegd en ook weer organisatie-breed toegankelijk. Problemen zijn herkend en worden geanalyseerd. Acties worden vastgesteld en uitgevoerd om herhaling te voorkomen. 
    Tooling: Monitoring gebruik managementsysteem, rapportages; incident – > problem, 5W’s / 8D, risico-proces, diverse workflows voor checklisten, beoordelingen, goedkeuringen
     
  5. Geintegreerd en geoptimaliseerd.
    Kwaliteitsmanagement is een speerpunt en een waarde binnen de organisatie. Een volledige procesintegratie ondersteund proactieve, risico-gebaseerde kwaliteitsbeslissingen. Kwaliteitsdata worden onderling gecorreleerd, zonodig met kunstmatige intelligentie. Samenwerking is de sleutel tot succes om positieve bedrijfs- en klantresultaten te bewerken. 
    Tooling: Geintegreerde omgeving, kennisbank, risico-analyse op relevante plaatsen/activiteiten, risico-caroussel, kwaliteitskalender, FOBO - analyses, dashboards kwaliteitssysteem kwaliteitsmanager

 

Kwaliteitsmanager: hier al mee bekend?

Aan de IT-kant gaan de ontwikkelingen misschien wel nog sneller dan in certificatieland: mobiel werken, sociale kwaliteitssystemen, meteen uit de cloud. Toch heel iets anders dan de verzameling procesbeschrijvingen, procedures, instructies en formulieren. Geprint en gebundeld in het handboek in de kast bij elke afdelingsmanager….Een digitaal (kwaliteits)management systeem kan zoveel meer, los van de verschillende 'ISO normen'.

Een overzicht van 'standaard' functionaliteiten van een volwassen managementsysteem:

Navigatie / zoeken
  • Index van alle documenten
  • Overzichten per functie, proces, norm-item, ..
  • Mijn documenten, waar ik iets mee te maken heb
  • Laatst door mij geraadpleegd
  • Trending documenten binnen de organisatie
  • Recent gezocht binnen de organisatie
  • ‘Full text search’
Workflow sturing
  • Workflowprocessen voor beoordeling, autorisatie, wijziging
  • Zelf te definiëren workflow indien nodig
  • Leesbevestiging als registratie belangrijk is (bv veiligheidsinstructies)
  • Kwaliteitskalender om activiteiten te structuren
Integratie
  • Samenbrengen 'zeg wat je doet' en 'doe wat je zegt'
  • Documentatie en registratie in een
  • Eén platform als toegang, maar gekoppeld met andere omgevingen
  • Toegang vanaf verschillende devices: desktop, tablet, mobiel
Uitbreidbaar
  • Zelf te definiëren formulieren
  • Meerdere toepassingen binnen hetzelfde platform
  • Voor elk werkgebied, activiteit en eigen werkomgeving
Monitoring
  • Raadplegingen per document, per type, per periode
  • Niet gevonden, maar waar wel op gezocht is
  • Nooit gebruikte documenten
  • Weten waar naar wordt gekeken
  • Zwakheden registreren en specifiek monitoren
Keten / mobiel
  • Voor klanten, die moeten 'meekijken'
  • Voor onderaannemers die instructies (verplicht) moeten lezen
  • Corporate documenten gezamenlijk gebruiken
  • Op de projectlocatie, op je telefoon
  • Aan het bed van de client, op je tablet


Zet voor de aardigheid als proef in 60 seconden onze cloudoplossing klaar, softwaretool voor managementsystemen: documentatie, risico-analyse, meldingen, audits, leveranciersbeoordelingen, ... En zoek de verschillen met je huidige werkwijze ...
Of klik hier voor een online toelichting.

kwaliteitssysteem kwaliteitsmanager

 

 

Klik voor een impressie van het Metaware managementsysteem op onderstaande video.

 

Demo systemen:

Log automatisch in bij één van de demo systemen en ervaar hoe het werkt: