| Gebrek aan managementbetrokkenheid |
Regelmatige communicatie over voordelen en risico’s, duidelijke business case presenteren |
| Onvoldoende middelen en budget |
Prioriteiten stellen, ROI aantonen, gefaseerde implementatie plannen |
| Weerstand tegen verandering |
Change management inzetten, medewerkers vroegtijdig betrekken, training geven |
| Onduidelijke scope van het ISMS |
Heldere scope vastleggen op basis van risicobeoordeling en bedrijfsdoelstellingen |
| Onvoldoende bewustzijn onder medewerkers |
Gerichte bewustwordingsprogramma’s en periodieke trainingen aanbieden |
| Gebrek aan expertise |
Externe consultants inschakelen, medewerkers opleiden en certificeren |
| Niet voldoen aan wet- en regelgeving |
Regelmatige compliancechecks uitvoeren, juridische ondersteuning betrekken |
| Onduidelijke verantwoordelijkheden |
Rollen en verantwoordelijkheden duidelijk vastleggen in beleid en procedures |
| Gebrekkige documentatie |
Templates gebruiken, documentatieverplichtingen standaardiseren en borgen |
| Onvoldoende risicoanalyse |
Structurele risicoanalyses uitvoeren en actueel houden |
| Verouderde of inefficiënte processen |
Processen periodiek evalueren en verbeteren op basis van audits en feedback |
| Complexiteit van technische maatregelen |
Stapsgewijs implementeren, prioriteren op basis van risico, externe hulp inschakelen |
| Moeilijk meetbare effectiviteit |
Heldere KPI’s definiëren, regelmatig monitoren en bijsturen |
| Onvoldoende monitoring en logging |
Automatische monitoringtools implementeren, rapportageprocessen inrichten |
| Ineffectief incidentmanagement |
Incident response plan opstellen en testen, verantwoordelijkheden afspreken |
| Slechte integratie met bestaande systemen |
ISMS integreren met bestaande managementsystemen, koppelingen creëren waar mogelijk |
| Gebrek aan draagvlak bij afdelingen |
Afdelingen betrekken bij risicobeoordelingen, voordelen voor eigen processen benoemen |
| Te veel focus op techniek, te weinig op mens |
Menselijke factoren meenemen in trainingen, gedragsverandering stimuleren |
| Niet bijhouden van veranderingen |
Change management proces implementeren, wijzigingen direct vastleggen in het ISMS |
| Onvoldoende interne audits |
Jaarlijks intern auditplan opstellen en uitvoeren, auditvaardigheden ontwikkelen |
| Te weinig gebruik van lessons learned |
Lessons learned standaard verwerken na incidenten en projecten |
| Problemen met leveranciersmanagement |
Leveranciers beoordelen op informatiebeveiliging, eisen contractueel vastleggen |
| Onvoldoende eigenaarschap |
Specifieke ISMS-eigenaar aanwijzen, taken en verantwoordelijkheden vastleggen |
| Gebrekkige communicatie |
Communicatiestrategie ontwikkelen voor ISMS-gerelateerde zaken |
| Slechte afstemming met bedrijfsdoelen |
ISMS-doelstellingen koppelen aan bedrijfsstrategie en doelstellingen |
| Verlies van momentum na implementatie |
Continue verbetercyclus (PDCA) borgen, regelmatige voortgangsrapportages |
| Onvoldoende tooling of automatisering |
Geschikte ISMS-tools selecteren en implementeren |
| Moeilijke bewaking van naleving |
Compliance dashboards gebruiken, self-assessments inzetten |
| Onvoldoende incidentrapportage |
Eenvoudig meldsysteem opzetten, anonieme meldingen mogelijk maken |
| Niet opvolgen van auditbevindingen |
Actieplannen voor auditbevindingen maken en opvolging bewaken |