Audit ISO 9001
Auditen volgens de kwaliteitsnorm ISO9001. Een audit is een systematische periodieke beoordeling die wordt verricht door een auditor. Kortweg ‘auditen’ genoemd. Het woord audit is afgeleid van een Latijnse woord "audire", wat betekent "om te horen".
De auditor onderzoekt of de realiteit overeenkomt met de normitems, zoals die op kwaliteitsgebied voor het managementsysteem zijn gespecificeerd in de norm ISO 9001. Gebeurt dit door eigen medewerkers, dan is het een interne audit. Gebeurt dit door (onafhankelijke) externen dan is het een externe audit. Dit laatste meestal als onderdeel van een certificatieproces. De auditor constateert eventuele (structurele) afwijkingen en bepaalt de ernst van de afwijking, om vervolgens deze bevindingen aan de auditee te rapporteren. Meestal is dit de directie of bij groterere organisaties het management. De uitkomsten van een auditprocedure worden in een rapport vastgelegd.
Een ISO 9001 audit is maar een van de vele verschillende soorten audits: financieel, operationeel, IT, kwaliteit, milieu, .. Alles is gericht op de opzet, bestaan en werking van informatie-, communicatie- en controle systemen.
Eerst de gouden regels ...
Bij het uitvoeren of begeleiden van audits is het goed om te denken aan de volgende 10 gouden regels:
- Duidelijk doel en scope
Bespreek met de auditor (lead auditor in geval van een audit team) wat het doel is van de audit. Bespreek ook de scope, welke processen en activiteiten omvat de audit en vooral wat niet.
- Heldere communicatie
Laat de auditor duidelijke, enkelvoudige vragen stellen. Eén ding tegelijk, met de vragen kort en bondig. Is het onduidelijk of te complex, laat het weten. Het is de professionaliteit van de auditor om te zorgen voor een heldere communicatie.
- Maak medewerkers bewust
Het auditproces is in zichzelf helder met als doel de compliance van de organisatie te toetsen en verbeteringen te identificeren. Bereidt de medewerkers hierop voor evenals het verloop van een auditinterview. Dit verkomt ongemakkelijke situaties en laat de audit efficienter verlopen.
- Werk samen
Een audit vereist de nodige planning en voorbereiding. Daarnaast -is de praktijk- zullen tijdens de audit vaak aanpassingen nodig zijn, in de agenda of tav betrokken medewerkers. Dit vereist een goede samenwerking.
- Begeleid de auditor(s)
Een auditor is niet (goed) bekend met de organisatie. Begeleiding door iemand uit de eigen organisatie die inzicht heeft in het auditproces is daarom nodig. Ook om te voldoen aan het eigen beleid omtrent bezoekers. Het is noodzakelijk dat een auditor bekend is met de vereiste vertrouwelijkheid.
- Maak aantekeningen en luister
Tijdens een auditinterview komt veel informatie langs. Misschien worden er vragen gesteld die blikverruimend zijn. Luister goed -ook 'tussen de regels door'- en maak aantekeningen.
- Deel de resultaten
Komen tussen een auditinterview aandachtspunten of zelfs tekortkomingen naar voren, deel ze met betrokkenen en verantwoordelijk management. Het is raadzaam om ze vanuit verschillende gezichtspunten te bekijken om te komen tot een juiste feitelijke constatering.
- Beschikbaarheid documentatie en systemen
Een veelgebruikte audittechniek is het beoordelen van documentatie of de informatie binnen systemen. Zorg daarom -vooraf- dat documentatie en systemen beschikbaar dan wel toegankelijk zijn.
- Stel relevante en duidelijk vragen
Is iets onduidelijk, stel duidelijke, enkelvoudige vragen. Een auditor heeft veel kennis van andere, vaak van vergelijkbare organisaties. Maak daar gebruik van.
- Accepteer geen simpele checklist
In een audit worden vaak specifieke normitems getoetst. Accepteer niet dat deze normitems simpelweg worden 'afgevinkt'. Verwacht meer diepgang dat een duidelijk beeld oplevert over de volwassenheid van de eigen organisatie en eventuele verbeterpunten.