klachtenmanagement software gouden regels

Klachtenmanagement: eerst de gouden regels dan de software ..

Uit het kenniscentrum van Metaware.
Zoekwoorden: klachtenmanagement, gouden regels, software, digitale klachtenafhandeling, klachtenregistratiesysteem, klachten, afwijkingen, klachtensysteem, workflow, online

De eerste stap is het klachtenmanagement proces zelf te verbeteren. Voor een succesvol klachtenmanagement zijn de volgende 10 gouden regels een 'must':

  1. Elke klacht is een verbetermoment
    Als klanten komen met klachten hebben ze daar een reden voor. Ze hebben iets ontdekt wat niet goed gaat. Gebruik dit als aanknopingspunt om tot verbeteringen te komen van de eigen dienstverlening of eigen producten. Het is een gratis aangeleverd verbetermoment!
     
  2. Klachtenmanagement betekent: geen drempels
    Klanten die klagen zijn een kans om ze aan je te binden en zo langer te houden. Eigenlijk moeten klanten worden aangemoedigd om te klagen .. Maak het ze makkelijk door snel en eenvoudig een klacht in te dienen, bijvoorbeeld met een digitaal klachtenformulier. En zorg natuurlijk voor een directe en snelle terugkoppelen. Laat weten dat je een klachtenmanagementsysteem hebt.
     
  3. Klachtenmanagement, een duidelijk proces 
    Klachtenmanagement dient een duidelijk, bekend en ingericht proces te zijn. Opgezet vanuit perspectief van de klant. De spelers in dit proces moeten hun taken kennen en tijdig worden geinformeerd als een klacht speelt, bijvoorbeeld door een automatische notificatie.
     
  4. Hoe meer klachten hoe beter
    Meer klachten geeft een beter beeld op welke punten de organisatie kan worden verbeterd. Meer informatie geeft een betrouwbaarder beeld, zeker als deze gestructureerd is vastgelegd. Oorzaakanalyses kunnen beter worden uitgevoerd.
    Maak het de klant makkelijker om te klagen, spoor dit zelfs aan!
     
  5. Klachten zijn een klantenband
    Omgaan met klachten is omgaan met klanten. Zorg voor duidelijkheid in het omgaan met klachten. Veranker het in je kwaliteitsbeleid, duidelijke uitgangspunten, waarden en principes.
     
  6. Leiderschap management
    Management dient het belang van klachten in alle opzichten te ondersteunen. Ze moeten mensen en middelen beschikbaar stellen. Zonder goed leiderschap geen klant- en klachtgerichtheid.
     
  7. Klachtenmanagement, de drive om ..
    Klachtenmanagement moet in de bedrijfscultuur zijn ingebed: de drive om te willen verbeteren. Doelen stellen, en elk jaar de lat weer hoger .. Naar elkaar luisteren en positief open staan voor kritiek hoort daarbij.
     
  8. Eerst de klant, dan de klacht. 
    Zorg dat de klant eerst geholpen wordt, al dan niet met een tijdelijke oplossing. Ga daarna verder kijken hoe herhaling kan worden voorkomen. Zeker de 1e lijns medewerkers moeten daarop zijn ingesteld. Het is een investering in kennis van de medewerkers, maar uiteindelijk een besparing op de kosten.
     
  9. Zowel interne als externe klachten
    Ook eigen medewerkers kunnen klachten indienen. Behandel deze op dezelfde manier in het klachtenmanagement systeem. Het moet ook passen binnen de eigen bedrijfscultuur.
     
  10. Beloon en waardeer klachtbehandelaars 
    De medewerkers die de klachten succesvol afhandelen, zijn waardevol. Beloon en waardeer ze. Ook deze investering verdient zich terug!

 

Na de regels de software.
Deze korte video toont het gebruik van het klachtenmanagement systeem Improware als cloudoplossing voor de online afhandeling van klachten en afwijkingen. 
Bekijk voor een uitgebreide uitleg onze productpagina van Improware, de demo-omgeving van Improware of probeer het NU (in 60 seconden ..).
En pas dan meteen de gouden regels toe ...