in en uitdienst checklist online digitaal

Online in - uitdienst checklist maken: eerst de gouden regels dan de software ..

Uit het kenniscentrum van Metaware.
Zoekwoorden: checklist, indienst formulier, uitdienst formulier, online, digitaal, HR, IT, online formulier, webformulier, software formulier, formulieren maken

Duidelijke online checklists besparen een hoop werk achteraf. Denk bij het succesvol online checklijsten maken aan de volgende 10 gouden regels:

 

  1. Duidelijk doel
    Maak de gebruiker duidelijk wat het doel van de checklist is en dat invullen zinvol is. Leg uit wat verwacht wordt en wat met de checklist gaat gebeuren. Voorkom nutteloos ingevulde checklist. En geeft de checklist natuurlijk een duidelijke titel. 
     
  2. Relevante en duidelijk vragen
    Stel duidelijke, enkelvoudige vragen. Eén ding tegelijk en hou de vragen in de checklist kort en bondig. Verberg zonodig secties. De vragen zijn natuurlijk relevant voor het doel van de checklist.
     
  3. Juiste velden
    Pas de juiste velden toe, overeenkomend met het te checken item. Markeer verplichte velden met een *. Meerkeuze vragen moeten glashelder zijn. Tekstvakken moeten voldoende ruimte geven. Pas waar nodig datumvelden toe.
     
  4. KISS: Keep It Simpel and Stupid
    Maak de checklist kort en bondig. Gebruik context gevoelige velden in de checklist zodat de invuller alleen de items te zien krijgen die op hem van toepassing zijn. Denk aan KISS.
     
  5. Toelichting vooraf
    Geef de toelichting vooraf. Dit voorkomt foutief invullen van de online checklist. Wees in de toelichting zo beknopt en duidelijk mogelijk.
     
  6. Foutloos
    Checklists moeten foutloos zijn. Om te zorgen dat ze met zo min mogelijk moeite worden ingevuld en om afhakers te voorkomen. Zeker als snelheid geboden is.
     
  7. Alledaagse taal
    Gebruik alledaagse taal, met uitsluitend nuttige informatie. Kort en leesbaar. Vermijd jargon. Maak het scanbaar.
     
  8. Gevecht om de vierkante millimeter
    Online checklists worden steeds meer op mobile devices ingevuld; een gevecht om de vierkante millimeter. Zorg ervoor dat ook met een klein invulscherm, de online checklist goed is in te vullen. Gebruik een checklist met responsive design. 
     
  9. Na verzenden
    Maak de gebruiker duidelijk wat er na het verzenden gebeurt met de checklist en ZIJN gegevens. Maak zonodig al in de checklist duidelijk wat de workflow is. 
     
  10. Test checklist
    Vaak is het onduidelijk tegen welke problemen de gebruiker aanloopt. Test de online checklist daarom vooraf.


Na de regels de software.
Onderstaande korte video toont het gebruik van het formulierenmanagement systeem Infoware als cloudoplossing voor online checklists en formulieren. 
Bekijk voor een uitgebreide uitleg onze productpagina van Infoware, de demo-omgeving van Infoware of probeer het NU (in 60 seconden ..).
En pas dan meteen de gouden regels toe ...

Workflow
Een belangrijk voordeel van een goede workflow is bij een in- en uitdienst checklist de communicatie tussen HR- en IT-afdeling. Vanuit HR komt de trigger en zij overzien het proces, maar IT moet tijdig de accounts aanmaken of nog belangrijker, dichtzetten.

Voorbeeld checklist
Een check op volledig en tijdigheid zijn de aandachtspunten in een checklist in- of uitdienst. Bestaat de checklist uit meerdere onderdelen of is het aantal te checken items groot, dan kunnen secties in eerste instantie worden verborgen en pas bij een volgende workflow stap zichtbaar worden gemaakt.

[klik op afbeelding om naar de demo-omgeving te gaan]