ISO 9001:2015 handboek ... verleden tijd zo'n kwaliteitshandboek?
Het ISO 9001 handboek bij voorbeeld in de kast bij elke afdelingsmanager, op de werkvloer bekend als het 'ISO-boek'. In feite was het een kwaliteitshandboek, veiligheidshandboek, milieuhandboek, .. of een combinatie hiervan. Het 'handboek' actueel houden was een uitdaging. In de inbak lagen de nieuwe versies. Aftekenen dat je ze ontvangen (en gelezen?) had. Vervolgens alle procedures, instructies stuk voor stuk vervangen.
Misschien kende je het nog wel...
En toen was er ISO 9001:2015
Sinds ISO 9001:2015 is het: 'gedocumenteerde informatie’ Het is niet meer het 'opstellen van een handboek', de (6) verplichte documenten ... enzovoort.
Veel adviseurs hebben daar hun nieuwe inzichten en voorbeelden over gegeven:
- ISO 9001:2015: Geen handboek, maar gedocumenteerde informatie
- Overstappen naar de hernieuwde norm ISO9001:2015
- Een eenvoudig Kwaliteitshandboek en geen Bureaucratie
- ISO 9001:2015 betekent afscheid van kwaliteitshandboek
- Het kwaliteitshandboek, verplichte procedures en registraties
- De impact van deregulering van het kwaliteitssysteem op ISO 9001:2015
Zij zijn natuurlijk gericht op de inhoud en gaan (vaak) voorbij aan de tooling.
Voorbij ISO 9001:2015
Aan de IT-kant zijn de ontwikkelingen misschien wel nog sneller gegaan: sociale kwaliteitssystemen, meteen uit de cloud. Toch heel iets anders dan de verzameling procesbeschrijvingen, procedures, instructies en formulieren. Geprint en gebundeld in het handboek in de kast bij elke afdelingsmanager….Een digitaal (kwaliteits)management systeem kan zoveel meer, los van de verschillende 'ISO normen'. (Zet voor de aardigheid als proef dit Proware-systeem eens in 60 seconden online ....en laat even weten of voorbeeld-documentatie handig is.)
Een overzicht van 'standaard' functionaliteiten van een digitaal managementsysteem:
Navigatie / zoeken |
- Index van alle documenten
- Overzicht per functie, proces, norm-item
- Mijn documenten, waar ik iets mee te maken heb
- Laatst door mij geraadpleegd
- Trending documenten binnen de organisatie
- Recent gezocht binnen de organisatie
- ‘Full text search’
|
Workflow sturing |
|
Monitoring |
- Raadplegingen per document, per type, per periode
- Niet gevonden, maar waar wel op gezocht is
- Nooit gebruikte documenten
- Rapportages, zelf te definieren
|
Ketenintegratie / mobiel |
- Voor klanten, die moeten 'meekijken'
- Voor onderaannemers die instructies (verplicht) moeten lezen
- Corporate documenten gezamenlijk gebruiken
- Op de projectlocatie, op je telefoon
- Aan het bed van de client, op je tablet
|
Voor wie nog steeds aan het ‘vechten’ is met losse documenten, een onoverzichtelijk versiebeheer heeft of voor het handboek naar de kast van de afdelingsmanager moet ....
Zet in 60 seconden onze cloudoplossing Proware klaar, software tool voor kwaliteitsmanagement. En zoek de verschillen ...
Meteen in actie? Met onze collega's van Meta-audit.nl leveren we bij één jaarabonnement van het managementsysteem platform (min. Proware + Infoware Brons) certificeerbare voorbeeld documentatie (ISO9001/27001/NEN7510) erbij.

De verplichte 6 procedures in je handboek uit de oude ISO9001:2008 zijn verdwenen, maar wat blijft is de ‘gedocumenteerde informatie’. Documentatie blijft dus nodig binnen kwaliteitsmanagement en wel op de volgende gebieden:
|
|
|
PDCA cirkel |
Paragraaf |
ISO 9001:2015 |
Plan |
4.3 |
Scope van het kwaliteitsmanagement systeem |
4.4 |
Documentatie van het kwaliteitsmanagement systeem |
5.2.2a |
Kwaliteitsbeleid |
6.2.1 |
Kwaliteitsdoelstellingen |
7.1.5 |
Monitorings- en meetuitrusting |
7.1.5 |
Beheersing van monitorings- en meetuitrusting |
7.2 |
Competenties van medewerkers |
|
|
|
Do |
8.1e |
Operationele planning en controle |
8.2.3 |
Beoordeling van product- en diensteisen |
8.3.2g |
Planning van ontwerp- en ontwikkeling |
8.3.5 |
Beoordeling, verificatie en validatie van ontwerp en ontwikkeling |
8.3.6 |
Beheersing van wijzigingen in ontwerp en ontwikkeling |
8.4.1 |
Controle van extern geleverde producten en diensten |
8.5.1 |
Controle van productie en dienstverlening |
8.5.2 |
Identificatie en traceerbaarheid |
8.5.6 |
Beheersing van veranderingen |
8.6 |
Vrijgave van producten en diensten |
8.7 |
Beheersing van niet-conforme procesuitkomsten |
|
|
|
Check |
9.1.1 |
Bewaken en meten van prestaties |
9.2 |
Interne audits |
9.3.1 |
Directiebeoordeling |
|
|
|
Act |
10.2.2 |
Corrigerende maatregelen |
|
|
|
PDCA cirkel |
Paragraaf |
ISO 9001:2015 |
En bekijk in onderstaande video hoe dit alles in een managementsysteem platform kan worden ingepast. Ben je meteen weer 'up-to-date' !